یزدفردا:دکترˈمحمدرضا تابشˈ روز جمعه باˈبابورام بهاتارایˈ نخست وزیر نپال دیدار و گفت و گو کرد.

نماینده مجلس ایران در شانزدهمین اجلاس چهار روزه مجمع عمومی نمایندگان مجالس آسیا ؛ اقیانوسیه در دیدار با نخست وزیر نپال گفت :جمهوری اسلامی ایران نیز علاقه مند به گسترش روابط همه جانبه در زمینه گردشگری، کشاورزی، نفت و گاز، سد سازی، نیروگاه های برق آبی و همچنین سرمایه گذاری مشترک جهت ایجاد پالایشگاه و فروش نفت به نپال است

نماینده مجلس شورای اسلامی نیز دردیدار با نخست وزیر نپال با ابلاغ پیام مقامات جمهوری اسلامی ایران از حضور هیات بلندپایه نپالی در اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران و همچنین میزبانی شایسته مجمع عمومی نمایندگان مجالس آسیا – اقیانوسیه پیرامون محیط زیست و توسعه (APPCED) در نپال قدردانی کرد.

محمدرضا تابش در این دیدار گفت "دو کشور ایران و نپال دوران جدیدی را تجربه می کنند و ما سختی های مسوولیت استقرار دموکراسی و قانون در نپال بعد از دوران استبداد و استعمار درک می کنیم.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی  تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز علاقه مند به گسترش روابط همه جانبه در زمینه گردشگری، کشاورزی، نفت و گاز، سد سازی، نیروگاه های برق آبی و همچنین سرمایه گذاری مشترک جهت ایجاد پالایشگاه و فروش نفت به نپال است.

 

وی گفت: توسعه و گسترش روابط دوکشور مستلزم تلاش هرچه بیشتر دولت ها، مجالس و بخش خصوصی دوکشور است.

تابش همچنین با اشاره به حضور سالانه دوهزار کوهنورد ایرانی در نپال پیشنهاد کرد که دفتر خدمات کوهنوردی و گردشگری در نپال راه اندازی شود که مورد استقبال نخست وزیر نپال قرار گرفت.

وی همچنین با اشاره به روابط دیرینه تجاری نپال و ایران از زمان جاده ابریشم گفت: هنوز هم تعداد زیادی از کلمات فارسی در زبان و گویش نپالی به چشم می خورد و ایران آماده تدریس زبان فارسی در نپال و همچنین پذیرش دانشجو از نپال به ایران است که با استقبال نخست وزیر نپال مواجه شد.

در این دیدار نخست وزیر نپال برگسترش هرچه بیشتر روابط همه جانبه این کشور با جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف سیاسی اقتصادی و فرهنگی تاکید کرد

ˈبابورام بهاتارایˈ سلام گرم دولت و ملت نپال را به مقامات عالی رتبه ایرانی ابلاغ کرد.

نخست وزیر نپال دراین دیدار گفت: ایران و نپال دوستان قدیمی بوده و هردو کشور راه طولانی را برای مقابله و مبارزه با استعمار طی کرده تا توانسته اند ارمغان آزادی را برای کشورهایشان ببار آورده و تجربه کنند.

ˈبابورام بهاتارایˈ بااشاره به حضور دراجلاس سران غیرمتعهدها در تهران اظهار داشت: حضور من دراجلاس سران غیرمتعهدها درایران درواقع اعلام حمایت همبستگی و حمایت از جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی بود.

 

وی افزود: ایران و نپال زمینه های بسیار خوب برای همکاری دربخش های مختلف از جمله نفت و گاز و کشاورزی را دارند و باید روابط تجاری بین دوکشور برنامه ریزی و گسترش یابد.

نخست وزیر نپال همچنین خواستار اجرایی شدن تفاهم نامه های منعقده بین دوکشور شد و گفت: به وزرای نپالی نیز ابلاغ شده تا زمینه اجرایی شدن این تفاهم نامه ها را فراهم و همچنین تا ظرف حداکثر یک ماه قراردادهای جدید همکاری بین ایران و نپال را آماده برای امضا کنند.

وی افزود: در سال 2013 نپال 50 طرح بزرگ و بسیار مهم در زمینه های سد سازی، کشاورزی، بهداشت و بیمارستان، فرودگاه و هتل سازی در دست دارد که ما دست جمهوری اسلامی ایران را برای مشارکت در این طرح ها می فشاریم.

بهاتارای همچنین از پیشنهاد ایران برای تاسیس دفتر جهانگردی و کوهنوردی و همچنین تدریس زبان فارسی در نپال و اعزام دانشجو از نپال به ایران استقبال کرد.

تابش همچنین با وزیر محیط زیست نپال نیز دیدارجداگانه ای داشت.

دراین دیدار بر انتقال تجربیات زیست محیطی ایران به نپال و توسعه روابط دراین زمینه تاکید شد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا